Saturday, August 3, 2013

Perjalanan Breastfeed my 1st daughter

Assalamualaikum, سلام, Salam Sejahtera, Greeting, வாழ்த்துரை,欢迎 kepada anda semua. Lagi beberapa hari sahaja lagi raya akan tiba. Ini bermakna bulan ramadahan yang penuh barakah akan pergi meniggalkan kita.sob sob ;( Semoga kita dapt bertemu ramadhan yang akan datang dan terus memperbaiki diri ini. In Shaa Allah.

000000000

Saya pasti ramai yang mempunyai kisah dan cabaran tersendiri dalam menyusukan anak mereka kan. Terutama bagi mereka yang bekerjaya pasti cabarannya lagi tinggi. Bagi saya, semasa mengandungkan Alisha lagi saya dah niat di dalam hati untuk menyusukan Alisha sepenuhnya sehingga 2 tahun. Itu memang harapan terbesar saya. KENAPA? kerana saya nak lebih dekat dengan anak saya. Sebab semasa Alisha menyusu dengnan kita itu adalah detik paling indah dan menangkan bagi saya. Bila tengok muka dia..ala ala abah die ke ala ala ummi die.heh. perasaan tu sangat bahagia. Selain tu, susu ibu adalah yang terbaik di dalam dunia yangAllah telah ciptakan jadi kenapa kene suap anak kita dengan susu lain sedangkan kita mampu lakukannya. Ada juga sebab Jimat.hehe. ialah dah xpayah beli susu setiap bulan. Tetapi dalam kita sedar atau tidak sebenarya..susu ibu itu sendiri merupakan hak yang paling utama buat anak kita. Jadi berilah hak anak kita tu.

000000000

Tapi saya silap sebab dalam tempoh kehamilan saya saya tidak pernah melengkapkan diri dengan ilmu penyusuan yang betul dan selengkapnya. Yang saya belajar pada waktu itu hanyalah cara nak susukan anak macam mana.haha..huuu.apelah azie ni.huu. jadi saya xpernah tau akan ade cabaran2 dalam penyusuan ni.huuu..Yang saya fikir pada masa itu ialah apabila kita melahirkan anak maka susu pun akan keluar dengan bayaknya.haha..Tapi semua itu adalah rezeki Allah s.w.t. Memang ada yang selesai melhirkan dan dalm tempoh berpantang dah mngalami bengkak susu sebb susu bnyak. Ada jugak yang lepas seminggu.

000000000

Seperti saya  pula..cabran yang saya lalui ialah semua orang cakap susu saya xckup.huu.semua suruh sumbat susu FM. ok memanglah xsalah bagi FM pun. Tapi sebab saya memang dah nekad nak BF anak saya. Dan saya yakin susu saya cukup. Kenapa org lain iatu bukan punya badan sibuk nak ckp susu saya xckup.huu..emosi plak.heh..Ini terjadi kerana die tengok anak saya setiap satu jam nangis nak susu. Nanti tdo sekejap je pastu bangun lagi nak susu.huu..sedihnye waktu tu sebab xde siapa yang sokong dan bagi semnagat kat saya. Anak pula pada waktu tu jaundice. Dengan luka jahitan bersalin masih belum sembuh tapi sibuk ulang alik hospital bawak anak. Ya Allah waktu tu memmg betul2 mnguji.

000000000

Sebenarnya diorang semua silap bila ckp susu saya xckup sebab anak saya setiap satu jam nak susu. Kenapa saya ckap mcm tu. Bila saya bagi FM pun lepas satu jam pun die still nak susu lagi jugak. Haa maksudnye ape tu...Ketahuilah mommies semua bahawa susu ibu sangat senang dihadam. Jadi tidak hairanlah babay akan cepat kemabali lapar. Selain tu..baby juga nak bermanja dengan ibunya. Ialah selama 9 bulan dalam perut ummi die pastu keluar kedunia mesti baby rase mcm xsecure kan. hmm tapi susah nak memhamkan orang-orang lama ni. katanya dah makan garam dulu dari kita. huuu..

000000000

Selepas sebulan berpantang baru saya gali tentang ilmu penyusuan ni. dannn..macam2lah masalah dan ilmu yang saya jumpa. terasa sangat rugi sebab xcari awal2 tentang ni. Dan cuba lihat gambar di bawah ni:


haa tengok saiz perut baby dari 1st day dilahirkan sehingga 3minggu. perut baby adalah sebesar dari buah cerry sampai sebiji telur sahaja. Kenapa masih was was susu tak cukup. Nasihat saya, jangan fikir negative teruskan bf anak anda. Pedulikan apa orang lain nak cakap. Sebb kite ibu die jadi kite berhak tentukan yang terbaik buat anak kite. Kite boleh dengar ape yang orang lain bagi pendapat atau pun pengalaman die..tapi die xberhak nak paksa kite untuk ikut kate die bile kite tahu apa yang terbaik. Tapi jgnlah syok sendiri plk atau pun sombong pulee.hehe..buatlah cara berhemah. Bagi saya..SABOR JELAH..

000000000

Next entries sy akan ceritakana cara2 nak tambah production susu badan. ^_^. Setakat ni Alisha dah 9 bulan. MAsih breastfeed Alisha sebb ade demand. Alhamdulillah. Tapi sy dh cmpur juga dgn FM. Tapi boleh dikatan sy mnyusukan dia secara ekslusif selma 5 bulan. Lagi sebulan wktu pantang org sibuk suh sumbat FM.huu.. slh sya juga sebb xlgkapkan diri dengn ilmu penyusuan ni. So mommies diluar sana cari cari cari seberapa banyak ilmu penyusuan ni sebelum menghadapi situasi sebenar ye!:) ketahuilah SUSU IBU adalah yang TERBAIK di dunia! LOve u ALISHA ^_^

No comments:

Post a Comment