Tuesday, August 27, 2013

KEPENTINGAN COLLAGEN

Assalamualaikum, سلام, Salam Sejahtera, Greeting, வாழ்த்துரை,欢迎 kepada anda semua.Baru lepas masak..so kita continue tulis tulis blog ni. Jom kite kaji apa kepentingan collagen di dalam badan kita.

000000000

APA ITU COLLAGEN?
COLLAGEN merupakan protein yang di temui di dalam badan haiwan dan juga manusia. Protein ini mempunyai banyak kegunaan dan fungd\sinya di dalam badan kita. Ia merupakan protein yang terbanyak dijumpai dalam badan manusia. Terdapat banyak jenis collagen di dalam badan dan kebanyakannya adalah terdiri daripada Jenis I, II, III dan IV. 90%  empat jenis protein ini terdapat pada tisu dan struktur pada kulit, tulang, tendon dan ligamen.

000000000

KEPENTINGAN COLLAGEN
1. TULANG : Seperti yang kita tau tulang ni memberi bentuk dan sokongan pada tubuh badan manusia. Dimana tulang dibentuk daripada tiga struktur iaitu minerals, organik protein dan ground subtance yang lain. organic protein nllah collagen. Ianya membentuk 30% daripada tulang. So nampak tak kepentingan collagen ni pada tulang. Kesan kekurangan collagen pada tulang boleh mnyebabkan penyakit osteogenesis dimana tulang akan menjadi lemah dan senagn rapuh. Hmm..ingat ye 30% daripada struktur tulang tau.

2. KULIT :  Kulit pula terdiri daripada 3 lapisan iaitu epidermis, dermis dan tisu subcutaneous. Dermis adalah bahagian paling tebal pada kulit. Dermis papillary terdiri daripada kolagen gentian halus jenis III yang menjadikan kulit lembut. Manakala dermis reticulate dibuat daripada jenis I collagen yang memberikan kekuatan untuk ketegangan kulit. Jadi secara keseluruhannya collagen memberikan kestabilan dan ketahanan. Jadi jika kekurangan collagen ia bleh sebabkan muka kita berkedut dan dermis semakin menipis. Jadi kalau nampak kulit kita dah ada kedut2 tu maksdnya kulit kite dah kurang collagen lah tu. Jadi cepat2 tambah. hiii.

3.  OTOT : Kita memerlukan otot bagi tindakbals tanpa sedar seperti bernafas dan aktiviti seperti pergerakan dan excercise. Otot dibentuk daripada gabungan muscle fibre. Setiap muscle fibre dilapisi dengan 3 lapisan collagen. Lapisan yang paling dalam adalh endomysium diikuti dengna lapisan yang paling tebal perimysium dan lapisan collagen yang terakhir ialah epimysin di dalam otot kita ni akan membantu dalam proses pengecutan dan penegangan. Maksudnya untuk kite lakukan pergerakan. Kalau collagen kurang susah lah otot2 kita nak bekerja kecut tegang kecut tegang kan. hehe.. sebb tu collagen penting.

4. TENDON, LIGAMEN & RAWAN :  Tendon menghubungkan otot kepada tulang manakala ligamen pula merupakan pautan tulang tulang lain dalam badan. Rawan ditemui pada sendi dan dalam struktur seperti telinga. Tendon dan ligamen diperbuat daripada kolagen dan begitu juga dengan rawan. Jenis collagen tersebut adalah collage II, di mana iamembantu mengurangkan geseran antara sendi dan mengekalkan bentuk struktur seperti hidung dan telinga. Kolagen memberikan tendon dan ligamen keupayaan untuk menghantar isyarat dari otot dan membantu dalam pertukaran isyarat ini kepada pergerakan dan aktiviti-aktiviti lain seperti senaman.

5. PENYEMBUHAN LUKA : Dermis kulit mengandungi kolagen. Apabila kulit rosak atau cedera, kolagen merupakan salah satu faktor yang diperlukan untuk membaiki luka dan mengembalikan fungsinya kembali. Kekurangan kolagen boleh menyebabkan luka tidak sembuh sepenuhnya :)

000000000

Semakin umur kite meningkat kandungan collagen semakin berkurang. Kajian menunjukkan collagen dalam badan akan berkurang bermula umur kita 25 tahun. Sebab tulah wktu kite kecik2 baby2 comel loteh lagi.hii..sekarang pun comel lagi tapi dengan penambahn collagen yang diambil daripada sumber pemakanan kita..mksdnye makan yg sihat in Shaa Allah kita akn lbih sihat. Sekarang teknologi dah canggih..cara paling pantas untuk dapatkan pure collagen adalah daripda SHAKLEE. Collagen diambil dari ikan merah dan ditambah baik lagi dengan 7 bahan aktif yg lain. Sila tengok picture di bawah untuk gambaran yang lebih jelas.






 Ianya telah diuji dengan clinically test dimana hasil kajian nye adalah seperti di bawah :


 Kenapa ia berkesan kerana kandungan jisim nye yang rendah. Jadi ia memudahkan penyerapan yg lebih baik untuk bertindak balas.

Makanya..kita akan rasa banyak kebaikan daripada collagen ini. Tengok balik info yg sy dah bagi kat atas2 tu dimana collagen berada di dalam badan kita. Jadi tidak hairanlah keperluan collagen sangat penting kan.


 Jadi bagi sesiapa sahaja yang ingin mendapatkan kecantikkan dan kesihatan yang lebih baik boleh dapatkan collagen dari saya. PM 0193024055 (Azie) :)




No comments:

Post a Comment