Saturday, July 20, 2013

Healing Crisis/ Krisis Penyembuhan

Assalamualaikum, سلام, Salam Sejahtera, Greeting, வாழ்த்துரை,欢迎 kepada anda semua.Hari ni saya ingin bercerita mengenai HEALING CRISIS ataupun dalam melayu nye KRISIS PENYEMBUHAN :)

000000000

Entry ni tercetus (cewahhh..) sebabnya ade customer saya ambil produk shaklee dari saya dan die mengadu badan menggigil dan berpeluh2. saya pun ade mngalami nye jugak. Jadi dia tanye saya kenape? So sy ckp itu adalah healing crisis. Bagi sesiapa yang xtau mengenai healing crisis tu jom kite stadi sesame.
  • Who is it about?
  • What happened?
  • When did it take place?
  • Where did it take place?
  • Why did it happen?
000000000
WHAT?APAKAH?
Healing crisis adalah satu proses di dalam badan yang mengambil masa untuk membersih dan membina semula tisu2 yang telah rosak ataupun menyingkirkan segala toksin yang ada dalam badan. Apabila seseorang itu tidak dapat menampung proses pembersihan dan penyingkiran itu, makanya dia akan mengalami simptom-simptom seperti di bawah :
1. Pening-pening
2. Berpeluh
3. Seram sejuk (mengggigil)
4. Berdebar-debar
5. Keletihan
6. Mengantuk
7. Mengeluarkan jerawat

Simptom2 di atas kelihatan teruk. tapi itu sebenarnya adalah proses untuk development ataupun pemulihan yang lebih baik. Dalam perubatan cina mereka percaya bahawa penyembuhan yang terbaik sentiasa di dahului dengan healing crisis ini.


WHO? SIAPA?
Selalunya healing krisis terjadi kepada sesiapa sahaja yang sedang mengambil supplemen tambahan. Supplemen ini termasuklah vitamin. Kalau ubat tu bukan supplemen tambahan ye. 

Setiap orang mengalami simptom healing crisis yang berbeza. Jangka waktu juga berbeza. Ada yang hanya cuma mengambil masa beberapa minit, beberapa jam, beberapa hari dan ada yang bulan2 juga ^_^!


WHY?MENGAPAKAH?
Menurut Profesor Yoshio Niwa, seorang pakar dalam nutrisi molekul, apabila seseorang mengambil supplement ke dalam diet, nutrien akan bertindakbalas dengan oksigen di dalam tubuh. 

Tindakbalas ini sebenarnya menggalakkan dan merangsang organ badan supaya bekerja lebih kuat untuk melakukan pembersihan, penghapusan, menggantikan tisu yang lama dengan tisu baru, pengimbangan, dan sebagainya.

Secara umumnya, selepas 1-2 bulan selepas pengambilan supplement, kita akan merasa beberapa perubahan (seperti semakin bertenaga, pergerakan usus yang lebih baik, dll.) Jika anda tidak sedar akan peningkatan apa-apa, penjelasan yang mungkin adalah:

1. Anda tidak mengambil dengan konsisten
2. Anda tidak mengamalkan seperti dos yang disyorkan
3. Takut melalui krisis pemulihan yang teruk, jadi anda berhenti mengambil semuanya sekali gus
4. Gaya pemakanan dan gaya hidup yang tidak seimbang
5. Penyakit kronik - memerlukan tempoh yang lebih lama untuk pulih
6. Keadaan tubuh yang kronik

 HOW?BAGAIMANA NAK HADAPI HEALING CRISIS NI?

1. Have the body prepared for the healing, by increasing the efficiency of the waste systems of the body before you begin to work on healing
Dalam badan kite ade dua sistem perkumuhan iaitu SIsitem Limfa dan sistem urin kita. Macamana nak sediakan dua sistem ni? 
- Sistem limfa ni parallel dengan sistem peredaran darah. Dimana sistem limfa akan memproses/ membawa toksin ataupun waste dari cell badan. Dengan menambah pergerakan ataupun exercise anda mampu membantu sistem limfa bekerja dengan lebih baik. Begitu juga dengan minum banyak air. Persedaran akan jadi lebih smooth kerana peningkatan bendalir di dalam badan.
-Sistem urin pula akan mengumpulkan dan membawa keluar toxin yg berada di dalam badan. JAdi minum air yang banyak adalah jawapannya. Solution for pollution is dilution. Pencairan yang tinggi didalam badan akan mempercepatkan lagi proses penyingkiran toxin dalam badan^_^

2. Drink water.Meneydiakan badan dengan hidrasi yg tinggi di dalam badan akan mengurankan kesa healing crisis. sebbnye.. bila air dlm bdan byak sebelum kita ambill supplement nnti bila kita makan suppliment tu badan dh pun bersedia untuk mnjalankan healing crisis. jadi kesan healing crisis blh dipercepatkan.

3. Check your diet. Another key to getting the body ready to deal with healing is making sure it is getting plenty of protein, and not being overrun with sugar, processed carbs and grains. It may be wise to check up on a person's diet and make sure they are eating plenty of fresh fruits, vegetables and proteins, and not eating a lot of fast food, prepackaged foods, sugars and grains for at least a week or two before starting into deep healing.

Jadi keypoint disini ialah minum BANYAK AIR DAN AMBILLAH MAKANAN YANG BERKHASIAT...supaya xdelah toxin ataupun radikal bebas dalam badan tu makin banyak kan.heh

Makanya..jangan risau kalau lepas ambil supplement shaklee anda mengalami simptom2 di atas..kerana ia merupakan satu pentanda yang baik. maksudnya supplement tersebut sedang berkeja untuk menyingkirkan segala toksin dalam badan. Dan memberikan kesihatan yang lebih baik. In Shaa Allah. 

 

No comments:

Post a Comment