Sunday, August 4, 2013

Kebaikan Susu IBU :)

Assalamualaikum, سلام, Salam Sejahtera, Greeting, வாழ்த்துரை,欢迎 kepada anda semua. Lagi beberapa hari sahaja lagi raya akan tiba. Hari ni saya nak kongsi 10 GREAT REASONS untuk BREASTFEED YOUR BABY. Tapi hari ni nak kongsi 5 kebaikan dulu. ^_^

000000000

1. PERLINDUNGAN & NUTRIEN | NUTRIENTS & PROTECTION
Susu Ibu (SI) merupakan makanan yang terbaikkkk Allah s.w.t cipta untuk tumbesaran bayi. SI adalah susu ibu yang dibuat khas untuk anaknya. Custom made tau..jgn main2.heh. Ia juga mengandungi perfect amaun bagi kandungan karbohidrat, protein, lemak, vitamin dan mineral. Selaras dengan pembesaran bayi susu ibu juga akn berubah mengikut keperluan bayi tersebut. Allah Maha Besar. SI juga adalah susuyang paling mudah dihadam kerana komposisi nye yang ringkas berbanding formula milk (FM). Jadi kuranglah segala masalah sembelit or ets sebb sush nak hadam. Sebb susu ibu adalah susu yg pling sesuai buat bayinya.

Selain tu, SI juga mengandungi antibodi yang melindungi bayi dari penyakit serta mengurangkan risiko untuk penyakit alergic, Selepas sahaja kelahiran SI pertama yang dihasilkan dipanggil sebagai colustrum. Colustrum sangat penting kerana ia berperanan memberi perlindungan awal kepada bayi. Ia mmbantu melindungi digesti sistem bayi daripada bakteria yang berbahaya.  Jika anda melahirkan pre matured baby..colustrum ini sangat sangatlah penting untuk kebaikan bayi anda.



2.MINDA YANG BAGUS | BRAIN POWER
terdapat bukti yang kukuh menunjukkan bahawa anak2 yang minum SI skor markah yang tinggi di dalam IQ test serta diakui juga oleh cikgu yang melihat performance mereka. Best kan. In Sha Allah.

3. MUDAH & FLEKSIBEL | CONVENIENT & PORTABLE
SI sentiasa selamat, fresh dan sentiasa pada suhu yang sesuai untuk bayi. xyah dah buat air panas nak bncuh.hii..So malam2 senang je..sumbat je terus :P Travel pun senang. Bawak badan je. Tapi kalau nak buat stock tu lain plak citernye. Next entri ye :))

4. SIZE DOESN'T MATTER
Haa..yg ni malu pulak nak tulis dalam BM :P. Penghasilan susu xbergantung pun pada size cik B. As long kite selesai melhirkan sahaja maka hormon oksitoksin akan dihasilkan. Cepat2 susukan bayi supaya penghasilannya lebih cepat. More DEMAND MORE SUPPLY. Remmember! Next entri juga akan cerita kenapa kadang xkuar susu.

5. KELEBIHAN PADA IBU JUGA
Dengan BF anak kita, ia akan mengurangkan risiko untuk Breast kanser, ovari kanser dan tulang yang lemah pada masa akan datang. 
Selain tu, badan kite menggunakan kalori untuk menghasilkan susu. Bnyak tenaga digunakan jadi ini membantu untuk para ibu mendapatkan berat yang ideal semula. Ini memmg betul sebabnya wktu pregnant berat saya 70kg++ lepas sebulan g tmbang berat kmbali normal 55kg.hiii..Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment