Monday, November 24, 2014

TIPS TINGKATKAN HAEMOGLOBIN (Hb) DALAM DARAH KETIKA MENGANDUNG



Assalamualaikum w.b.t & selamat sejahtera,        
       
Sorry lambat update lepas post yg lepas yang saya saya kata nak tgk ape citer dgn Hb saya :) Siapa2 yg tgh pregnant mesti pernah mngalami masalh Hb rendah kan? Alhamdulillah bagi yang xde masalah. Selalunya Hb rendah pada peringkat2 akhir  kehamilan..sebb baby dalam perut makin besar so lagi byk nutrient yg diperlukan. Apa kaitannya?

Ok kalau nak tau kaitan Hb dengan pembesaran bayi dalam perut kita..mula2 kite kena tau dulu apa tu Hb? Hb= zat besi (protein) dalam darah.
Fungsi Hb? Warna merah pada darah adalah disebabkan kehadiran zat besi (iron protein) ni. Fungsinya adalh untuk mengangkut oksigen dari organ pernafasan (paru-paru) ke seluruh tubuh badan yang lain. Oxygen ni yang akan membantu meningkatkan metabolism dalam badan dengan membakar nutrients to provide energy.

So Nampak tak kepentingan Hb kat sini..it means..kalau kite
kekurangan Hb , metabolism dalam bdn akn rendah dan mngkin certain function dalm bdn xdpat dijalankan dengan baik.Untuk memastikan oksigen dapat diangkut secukupnya kita kena make sura Hb yang mencukupi dalam sel darah merah kita. Kalau nak baca lebih lanjut lagi fungsi Hb ni boleh refer sini http://en.wikipedia.org/wiki/Hemoglobin.


Kenapa selalunya wanita yang sedang pregnant mngalami kekurangan Hb?
1.      Mempunyai sejarah kekurangan Hb (zat besi) dalm darah
2.      Keprluan zat besi dari fetus/bayi yang semakin membesar di dalam rahim
3.      Perkembangan isipadu plasma ibu. Jadi darah semakin cair

Kesan kekurangan Hb dalm darah untuk wanita mengandung:
1.      Ibu mengandung mudah mengalami pening dan pitam
2.      Risiko keguguran
3.      Risiko masalah lain ketika proses bersalin
4.      Menyekat pertumbuhan janin

Makanya memg sgt pnting untuk kita pastikan Hb kita adalah normal. Macamana nak buat? Taka a healthier food. Cari sumber2 makanan yang boleh meningkatkn zat besi dalam badan..contohnya bayam,kerang. Tingkatkan juga pengambilan vitamin C. Sebb vitamin C membantu penyerapan iron yang lebih baik dalm tubuh badan. Selain tu, pengambilan folate juga mmbntu dlm mngkatkn Hb ni sebb folate pn mmbntu dlm pmbntukan darah. Dalam Bcomplex Shaklee ade folate.

Pengalaman saya sendiri, waktu anak pertama dulu Hb rendah saya selalu makan bayam dan kerang masak sambal. Xnaik tahap yg klinik nak tapi xrendah sampai abnormal. Alhamdulillah. Wktu anak 1st saya warded nak tgu bersalin, tgk patient kat sebelah tgh transfer darah sebb Hb dia sgt low. Bayngkn darah yang  pekat tu (selalunya air kan) mngalir dalam tiub masuk dalam badan.huhh..xberani nak tgk. Tp sebb mmg level Hb dia rendah sngt. So untuk memastikan baby dan ibu selmat itu adalah jln pnyelesaian wktu tu.

Alhamdulillah untuk anak ke2 ni, since sy dh knal Shaklee sy consistent dengan vitalea (iron) dan vitamin c. Dan Alhamdulillah Hb naik. Nurse puas hati.hehe..xmcm dulu asyik kene cucuk kat tgn nk cek Hb. Kali ni jarang2 :) Cer tgk gmbar di bawah. Dari Hb 11.7 ke 11.4 dan akhirnya 12.1gm%. Alhamdulillah. So nurse dah xcucuk cucuk dah.




So dgn Shaklee pun In Shaa Allah, Allah izinkan untuk sihat. In Shaa Allah mudah-mudahan. Sy dh cuba dan Alhamdulillah :) Siapa2 yg ada msalah Hb pastu nak try Bcomplex, vitalea dan vit C boleh dapatkan dari saya atau pengedar Shaklee yg anda selesa. Vitalea & Bcomplex than smpai 4 bulan. Vitamin C tahan 6 bulan. Mmg pelaburan yg bijak dan menjimatkan.




Jgn lupa bca Basmallah dan selawat ye. Sy doakan kita semua dpat melalui proses kehamilan yang sihat. In Shaa Allah.



* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.
_________________________________________________________________________________


Azie
| Shaklee Independent Distributor [ID No : 927644]
0193024055|eiza_azie@yahoo.com


No comments:

Post a Comment