Tuesday, November 25, 2014

GENTLE BIRTH YANG WAJIB DI DALAMI



Assalamualaikum w.b.t & selamat sejahtera,

Pernah dengar mengenai Gentle Birth?Ataupun Bersalin secara alami? Secara jujurnya..saya baru tau untuk kehamilan yang kedua ni.hehe..waktu anak pertama mmg xtau ape2. Mmg serah diri kosong2 je kat hospital tu. 

Penting ke untuk tahu mengenai Gentle Birth ni? Bagi saya sgt penting. Sebab kita akan lebih bersedia dan tenang di saat kita mula sakit nak bersalin. In Shaa Allah. Saya pun xdelah tau sangat pasal Gentle Birth ni…tapi apa yang saya boleh kata gentle birth adalah proses kelahiran yang sepatutnya tidak menyakitkan dan dijalankan dengan tenang. Tipulah kalau saya kata bersalin xsakit. Cuma dengan pengetahuan gentle birth ni in Shaa Allah kita dapat tahan sakit nak bersalin tu dgn tng. Lbih kurg mcm tulah.

Macamane caranya? Saya ada beli buku Gentle Birth ni. Sy pun xbace habis lagi. Just baca part yang penting2 je.Actually sume pun ptg..tpi sebb dah xsmpt..so bljr mne yg smpat.hihi..jgn ikut perangai ni :P Sebb sy bli buku ni lmbt. Wktu kndungan saya telah pun mncapai 8 bulan. Kalau nak daptkan buku ni blh beli kat sini https://www.facebook.com/ummufateh12 dgn harga RM35 x trmasuk postage. Versi Indonesia..tapi jgn khuatir..masih bisa difahami.heh..


 Dia ajar teknik senaman semasa hamil, teknik pernafasan yang betul, macamana nak tangani wktu dah skit bersalin melaui visualisasi (btul ke x ayat ni)..maksudnya..time kite tgh sakit tu..cuba bayangkan yang indah2. Contohnya..pernah baca pengalaman seseorg ni..bila die dh start sakit kontraksi yg die xthan..die bygkan bunga ros yang kembang mekar dan anak die keluar dari bunga ros yang tgh kembang mekar tu..pastu die akan dapat jumpe anak die cepat2. Ataupun ade jugak yg bygkan diri die berada disuatu tempat yg sgt tenang dan nyaman. Kite membayangkan yang indah2 sehingga kite trlupa kesakitan yg kita alami.

Lagi satu apa yang saya pelajari ialah..kita mesti believe!believe and believe!yang badan kita mampu untuk lakukannya. Allah mmg ciptakan wanita untuk melahirkan jadi badan kita mesti mampu utk melakukan dgn baik dan tenang. Dan yg pling pnting yakinlh dgn Allah. Allah lah sebaik2 pencipta. Zikir byk2. Cuba untuk tenang. Itu apa yg sy pelajari mostly. Dimana kite cuba untuk bertenang dgn kaedah2 yg sy cerita tu. Disamping tu peranan suami dan org sekeliling juga sgt pnting untk mmbntu menenangkan kita. Yelah bila dah sakit tu..susah cikit nak bertenang nye.---berdasrkan pnglmn klahiran anak pertama.haha

Apa lgi mngenai gentle birth ni yg sy tau ialah..kita blh tulis Birth Plan kita sendiri dan bagi pd Doktor yang akan uruskan proses kelahiran kita nnti. Mostly diorg akan terima dgn birth plan kita. Tp gov hospital jarang, but no harm to try. Memandangkan saya bakal melahirkan di Gov hospital makanya saya xbuat pun..Cuma saya baca birth plan org2 lain sebgai pngtahuan dan persediaan sy jugak. Cthnya : no episotomy kecuali ade sebab2 yg xdpt dielakkan, no CTG, no men allowed except husband, husband kene ade kat sisi kita bermula saat kita rasa sakit, no seluk2 yang terlalu kerap, delay potong tali pusat sampai bhnti bdenyut, baby and mother skin to skin contact after deliver..byk lagi lah. Kalau korang nak tau lbih byk boleh join this group https://www.facebook.com/groups/mygentlebirth/ ..seriously mmg byk sgt info untuk ibu2 yg nak tau pasal Gentle Birth ni.

Ok nanti jgn lupe baca tau. Mmg sgt berguna untuk kita. Saya pun bakal bersalin xlama lagi. Doakan saya dapat melahirkan degan tenang dan Berjaya melahirkan secara alami iaitu tanpa drugs, tanpa episotomi dan etc etc.aaminn. Semoga ibu2 yg sdg tggu hari pun begitu jugak. In shaa Allah percaya pada Allah sebaik2 kejadian :)


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.
_________________________________________________________________________________


Azie
| Shaklee Independent Distributor [ID No : 927644]
0193024055|eiza_azie@yahoo.com


No comments:

Post a Comment